Suomalaiset juovat määrällisesti eniten kahvia maailmassa. Tämä tarkoittaa noin kymmentä kiloa henkeä kohti vuodessa. Kahvi on öljyn jälkeen maailman vaihdetuin raaka-aine. Sen vuoksi kahvin viljelyssä käytetään suuria määriä erilaisia rikasteita ja torjunta-aineita tuotannon maksimoimiseksi. Kahvin laatuun ja valmistustapaan kannattaa panostaa jo pelkästään antoisamman makunautinnon vuoksi.

Lue lisää

Laatutietoisesti viljelty ja käsitelty kahvi sisältää vähemmän mahdollisia haitta-aineita, enemmän kahvin hyödyllisiä tehoaineita ja on eettisesti huomattavasti tehotuotettua kahvia kestävämpi valinta. Laadukas kahvi on maultaan pehmeä, eikä sen aromeita tarvitse peittää sokerilla, maidolla tai kermalla.

Kohtuullinen kahvinjuonti (3–4 kupillista päivässä) sopii useimmilla ihmisillä hyvin osaksi terveellistä, tasapainoista ruokavaliota ja aktiivista elämäntapaa. Laajan meta-analyysin mukaan kohtuullinen kahvinjuonti voi pidentää elinikää, vähentää riskiä sairastua kakkos-tyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairausiin sekä ehkäistä ennenaikaisia kuolemia näiden osalta. Kahvin terveysvaikutukset selittyvät todennäköisesti sen sisältämien antioksidanttien kuten polyfenolien kautta. Kahvissa onkin todettu olevan yli 1000 erilaista antioksidanttiyhdistettä, jopa enemmän kuin vihreässä teessä ja kaakaossa.

Suuri osa ihmisistä nauttii päivittäin kahvia sen piristävien ja mielialaa kohentavien vaikutusten vuoksi.  Perimästä riippuen kahvi vaikuttaa kuitenkin yksilöllisesti. Esimerkiksi CYP1A2 -niminen geeni vaikuttaa kehon kykyyn poistaa kofeiinia elimistöstä ja VDR-geenillä on yhteys kofeiinin mahdollisesti negatiivisiin vaikutuksiin luuston terveyttä ajatellen. Esimerkiksi näistä syistä sama määrä kofeiinia voi vaikuttaa eri tavalla eri ihmisissä.

Kahvin laatuun vaikuttavista haitta-aineista torjunta-aineet ja mykotoksiinit eli homemyrkyt ovat keskeisimpiä riskitekijöitä. Vesikäsittely vähentä mykotoksiinien määrää merkittävästi436 ja oikein pestynä vihreiden kahvipapujen okratoksiini-A:n (OTA) määrä vähenee 90 prosenttia. Tämän lisäksi paahtaminen tuhoaa 69–96 % jäljelle jäävästa OTA:sta.

Suomen tullin vuonna 2012 julkaiseman tilaston mukaan 12 % testatuista pikakahveista, paahdetuista kahveista ja kaakaoista sisälsi mykotoksiineja (OTA, aflatoksiinit). Kahvin tuottajat ovat olleet aktiivisesti mukana hankkeissa, joissa viljelijöitä on opastettu hyviin viljelykäytäntöihin, joiden avulla riski homeen muodostumiseen olisi mahdollisimman pieni.

Biohakkerin kahvimanifesti:

  • Suosi luomulaatuista tai ilman torjunta-aineita viljeltyä, mahdollisimman puhdasta kahvia
  • Suosi yhdeltä tilalta (single origin) tulevaa kahvia
  • Suosi vesikäsiteltyä (water washed) kahvia
  • Suosi korkealla kasvanutta kahvia
  • Vältä pikakahveja, eri papulajikkeiden sekoituksia ja lähellä merenpintaa (matalassa ilmastossa) kasvanutta kahvia
  • Ajoita kahvin nauttiminen järkevästi päivän askareisiin
  • Hanki kahvi vastikään paahdettuna
  • Jauha kahvipavut itse juuri ennen keittämistä
  • Käytä metallisuodatinta ja vältä kemikaaleilla
  • käsiteltyjä paperisuodattimia
  • Hanki kahvia korkeintaan kahden viikon kulutuksen verran kerrallaan
  • Säilö kahvi aina ilmatiiviiseen astiaan
  • Mittaa kahvin ja veden välinen suhde vaakaa hyödyntäen
  • Älä yliuuta kahvia liian pitkällä haudutusajalla
  • Älä lisää kahviin sokeria, maitoa ja kermaa

Biohakkerin kahvi

 

  • 16 g laadukkaita kahvipapuja (korkealla vulkaa-nisessa maaperässä kasvanut keskiamerikkalainen, vesipesty, luomutuotantoa)
  • 250 ml lähes kiehuvaa lähdevettä tai suodatettua kraanavettä (91 °C)
  • 1 rkl niityllä ruokitun lehmän voita (Suomessa esim. biodynaaminen voi tai luomuvoi)
  • 1 rkl MCT-öljyä tai kylmäpuristettua kookosöljyä
  • Lisämausteena veitsenkärjellinen aitoa vaniljaa ja/tai pakuriuutetta

Jauha ensin kahvipavut hienoksi jauheeksi. Keitä suodatettu vesi lähes kiehuvaksi (91 °C) ja esilämmitä tehosekoitin, lasi, termospullo ja muut tarvikkeet kuumalla vedellä. Laita jauhettu kahvi ja mausteet (vanilja, pakuriuute) sopivaan valmistusvälineeseen (Aeropress, Chemex, French press, dripperi) ja kaada puolet vedestä (100 ml) päälle.

Sekoita noin 10 sekuntia ja kaada loppu vesi päälle (100 ml). Anna hautua 1–4 minuuttia. Tyhjennä teho-sekoitin kuumasta vedestä. Lisää tehosekoittimeen voi, MCT-öljy sekä muut ainesosat. Anna kahvin puristua suodattimen läpi. Lisää kahvi tehosekoittimeen ja pyöräytä täydellä teholla noin 15–20 sekuntia.

Kaada valmis vaahtoava kahvi lasiin tai termospulloon. Nauti hitaasti siemaillen. Juoma antaa tasaisen energianlähteen rasvoista ja parantaa kognitiivisia toimintoja. Kokeile myös teaniinin (200 mg) kanssa.

 

Täydellinen kuppi kahvia

Suomessa juodaan henkilöä kohti enemmän kahvia kuin missään muualla maailmassa. Harva suomalainen on kuitenkin aidosti kiinnostunut kahvin laadusta. Tämä on huvittavaa, koska jo pienet laatumuutokset päivittäisissä rutiineissa tuovat iloa, nautintoa ja terveyttä varsinkin pitkässä juoksussa. Päivitetyn aamukahvin ajatuksena on tarjota muutamia vähemmän tunnettuja ideoita monelle tutun ja turvallisen kahvihetken virittämiseksi seuraavalle oktaaville.

Päivitetty aamukahvi

– 15-20 g laadukasta kahvia

– 200 ml pakuriteetä (tai vettä)

– 1 rkl MCT-öljyä tai kylmäpuristettua kookosöljyä

– 1-2 rkl laadukasta voita / ghee (kirkastettua voita)

Kahvin laatuun keskeisimmin vaikuttaa kahvipapujen laatu. Suosi kokonaisia papuja ja jauha kahvi vasta juuri ennen keittämistä. Näin saat aidosti tuoretta kahvia, jossa herkät aromit ovat tallella. Suosi parhaassa tapauksessa vain yhdestä lähteestä tulevia kahveja (single origin) sekoitusten sijaan. Korkeassa ilmastossa kasvaneet ja vesikäsitellyt pavut sisältävät myös lähtökohtaisesti vähemmän mahdollisia haitta-aineita (esim. mykotoksiinit).

Voit tutustua kahvin keittämiseksi perinteisten laitteiden sijaan myös esimerkiksi AeroPress, Chemex tmv. laitteisiin, joilla muutaman kupin keittäminen on usein äärimmäisen helppoa ja kahvista saa paremmin irti pehmeämpiä makuja. Kahvin keittonesteenä kannattaa suosia mahdollisimman puhdasta vettä, mutta nesteenä voi myös hyödyntää esimerkiksi pakurikäävästä keitetty teetä, joka tasapainottaa mukavasti kahvin happoja – muuttamatta makua. Jos kahvin antamaa piristävää vaikutusta haluaa pidentää, on rasvojen sekoittaminen harkinnan arvoinen idea. Varsinkin MCT-öljy hidastaa kofeiinin imeytymistä ja tarjoaa elimistölle tasaista energiaa pidemmän aikaa. Vastaava “rasvakahvi” tasapainottaa kiireisten aamuihmisten olotilaa vuorokauden ensimmäisinä tunteina taatusti kitkerää kahvikupillista paremmin.

– My tools

– Tiede

– Veden laatu

– Kahvipapujen hankinta

– Keittolaitteet

– Sovellukset

– Kuinka käytännössä

http://www.compoundchem.com/2014/01/30/why-is-coffee-bitter-the-chemistry-of-coffee/

https://theotherblackstuff.wordpress.com/2011/02/16/the-dark-age-of-grinding/

http://arstechnica.com/science/2016/01/how-to-science-up-your-coffee/