Kuudennen viikon aiheena on aivot–suolisto-akseli, iho–suolisto-akseli ja stressin vaikutus suoliston toimintaan. Aiheesta lisää oheisessa artikkelissa.

Lue artikkeli

AIVOT–SUOLISTO-AKSELI

Aivot–suolisto-akseli (engl. gut-brain axis) tarkoittaa hermostollista ja biokemiallista yhteyttä suoliston enteerisen hermoston ja keskushermoston välillä. Suoliston omassa hermostossa on jopa enemmän hermosoluja kuin aivoissa ja koko keskushermostossa. Sen vuoksi suolistoa kutsutaankin termillä ”toiset aivot”.

Suoliston mikrobiomin eli bakteerikannan tiedetään vaikuttavan keskeisesti immuunijärjestelmän ja hermoston toimintaan, käyttäytymiseen, stressinsietokykyyn,

mielialaan sekä muun muassa ahdistukseen ja masennukseen.

Erityisesti viimeisen kahden vuosikymmenen aikana on alettu ymmärtää suoliston merkitys aivojen hyvinvoinnin osalta. Aivot viestivät suoliston kanssa kahden eri autonomisen hermoston haaran kautta: hypotalamus– aivolisäke–lisämunuainen eli HPA-akseli ja sympaattinen hermosto – lisämunuainen -akseli, joka säätelee suoliston imukudos- toimintaa.

Oleellista on ymmärtää, että aivojen ja suoliston välillä on jatkuvaa viestinvaihtoa

ja kumpaankin suuntaan vaikuttavia säätelymekanismeja. Hyvä esimerkki tästä on voi- makas tunnereaktio, joka tuntuu ”perhosina vatsassa”. Suolistosta aivoihin puolestaan välittyy informaatiota esimerkiksi syödystä ruuasta sekä sen vaikutuksesta suolistoon.

SUOLISTON LISÄÄNTYNYT LÄPÄISEVYYS – VUOTAVAN SUOLEN OIREYHTYMÄ

Suoliston läpäisevyydellä tarkoitetaan muuttunutta suoliston pinnan epiteelisolujen tilaa. Normaalisti epiteelisolujen läpi imeytyy ravinteita, mutta joissakin tiloissa solut sekä soluvälit (nk. tiiviit liitokset) alkavat niin sanotusti vuotaa ja päästää lävitseen haitallisia aineita verenkiertoon. Keliakia on tyyppiesimerkki autoimmuunisairaudesta, jossa suolisto on läpäisevä. Lisääntynyt suoliston läpäisevyys tai niin sanottu vuotava suoli on yksi keskeisistä tekijöistä autoimmuunisairauksien kehittymisessä. Vielä ei kuitenkaan tarkalleen tiedetä, onko tämä syy vai seuraus.

Suoliston jatkuva tulehdustila tai epätasapaino voi aiheuttaa suoliston pinnan solujen välisten liitosten heikkenemistä, mikä aiheuttaa suoliston läpäisevyyttä. Vastaavasti heikentynyt aivojen toiminta tai esimerkiksi stressin aiheuttama sympaattisen hermoston yliaktiivisuus vaimentaa kiertäjähermon (vagus) toimintaa. Tämä heikentää immuunijärjestelmän toimintaa ja pienentää suoliston verenkiertoa, mikä taas lisää haitallisten hiivasienten ja bakteerien kasvua suolistossa. Nämä voivat vaurioittaa suoliston pintasolukkoa ja pahentaa suoliston läpäisevyyttä (ns. vuotavan suolen oireyhtymä).

Myös jatkuva matala-asteinen, eri syistä aiheutuva tulehdustila elimistössä voi pahentaa suoliston läpäisevyyttä. Seurauksena on muun muassa tulehduksellisten viestiaineiden eli sytokiinien tuotantoa suolistossa. Eritetyt viestiaineet pääsevät suoliston läpäisevyyden vuoksi verenkiertoon ja siitä veriaivoesteen kautta aivoihin. Veriaivoestekin muuttuu tulehduksen johdosta läpäiseväksi, mikä aiheuttaa aivojen tukikudossolujen eli mikrogliasolujen aktivoitumisen. Tästä seuraa aivojen krooninen tulehdustila, mikä taas heikentää aivojen toimintaa sekä voi muun muassa aiheuttaa ahdistusta ja masennusta.

VUOTAVAN SUOLEN OIREYHTYMÄN MAHDOLLISIA OIREITA:

  • Vatsan turvotus
  • Ruoka-aineyliherkkyydet (lukuisat; usein myös IgE-arvo koholla reilusti)
  • Kilpirauhasen vajaatoiminta
  • Väsymys
  • Masennus ja ahdistus
  • Nivelkivut
  • Päänsäryt
  • Erilaiset iho-ongelmat
  • Ruoansulatusongelmat
  • Painon nousu
  • Metabolinen oireyhtymä

MYÖTAVAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ VUOTAVAN SUOLEN TAUSTALLA:

  • Heikkolaatuinen ruokavalio / runsaasti toksiineja ja antiravinteita (ks. tarkemmin viikko 1)
  • Krooninen stressi
  • Raskasmetallit ja muut ympäristön kemikaalit sekä myrkyt
  • Suoliston mikrobiomin epätasapainotila
  • Rajut suolistoinfektiot ja parasiitit
  • Alkoholi ja tupakka
  • Antibioottien käyttö
  • Oraaliset ehkäisyvalmisteet
  • Mykotoksiinit

VUOTAVAN SUOLEN OIREYHTYMÄN SELVITTÄMINEN:

  • Suoliston läpäisevyyden mittaus (MDD Terveyspalvelut): Mittaa suolen läpäsevyyttä epiteelisolujen läpi ja näiden välistä
  • Intestinal Permeability and absorption test (Nordic Laboratories): Mittaa ravinteiden imeytymistä ja imeytymishäiriöitä, suoliston läpäisevyyttä ja suoliston vaurioita eri osissa suolistoa
  • Laaja ruoansulatusanalyysi (esim. CDSA2.0 -testi, jossa selviää myös mahdolliset haitalliset bakteerit, sienet ja parasiitit)

VUOTAVAN SUOLEN OIREYHTYMÄN KORJAAMISEEN KÄYTETTYJÄ MENETELMIÄ:

  1. Ruokavalio (viljaton, maitotuotteeton, palkokasviton, ei prosessoituja ruoka-aineita eikä sokeria): Erityisen hyvä yksittäinen ruoka on luuliemi
  2. Säännöllinen stressinhallinta
  3. Meditaatio
  4. Probiootit (ks. tarkemmin viikko 5)
  5. L-glutamiini (alkuannos 10 g/vrk; maksimissaan 80 g/vrk)
  6. Laktoferriini 250–500 mg/vrk
  7. Colostrum / ternimaito (suositus: Symbiotics Colostrum Plus -jauhe / 2 annosta päivässä)
  8. Laadukas tummaan lasipulloon pakattu kala- tai kalanmaksaöljy (omega-3 rasvahappoja)

Valitse tarvittaessa lisäksi jokin seuraavista:

  • Biotics IPS (suoliston läpäisevyyden hoitoon suunniteltu ravintolisä)
  • Metagenics Ultra In amX (sisältää kokonaisvaltaisesti suoliston tulehduksen hillitsemiseen tarvittavia ravinteita)
  • Metagenics Nutrimonium (sisältää kokonaisvaltaisesti suoliston pinnan korjaamiseen tarvittavia ravinteita, probiootteja ja aminohappoja)
  • Ruoansulatusentsyymien käyttö aterian yhteydessä (parantaa ravinteiden imeytymistä)

Suoliston toksiinien poisto ja imeytymisen estäminen:

  • Activated charcoal (1–2 kapselia 1–2 kertaa päivässä)
  • Bentoniitti-savi (kuuriluontoisesti toksiinien puhdistamiseen)
  • Chlorella (puhdistaa suolistosta raskasmetallit, laskee tulehdustilaa)
  • Calcium-D-Glucarate 500 mg (1 kaps. 3 kertaa vuorokaudessa; poistaa ylimääräisiä toksiineja)

HUOM! Kaikkia valmisteita ei suinkaan kannata käyttää samaan aikaan. Suosittelen hyvää FLT-ravintovalmentajaa auttamaan valitsemaan oikeat tuotteet. Perusperiaatteet kuitenkin ovat kaikille hyvin toimivia.

IHO – SUOLISTON PEILI

Iho-ongelmien ja mielenterveysongelmien yhteys on tiedetty jo pitkään. Vasta viime vuosina on kuitenkin tarkemmin alettu ymmärtämään suoliston, aivojen ja ihon välinen yhteys. Oikeastaan voisi pelkkien aivot–suolisto- ja iho–suolisto-akselien sijaan puhua aivot–iho–suolisto-akselista.

Erityisesti vuotavan suolen oireyhtymästä kärsivillä on yleensä myös runsaasti iho-ongelmia. Suoliston lisääntynyt läpäisevyys aiheuttaa sekä systeemistä (koko elimistössä olevaa) että paikallista tulehdusta, mikä näkyy useasti iholla. Heikentynyt ihon bakteerikanta aiheuttaa hermovälittäjäaine substanssi P:n lisääntymistä, mikä esimerkiksi iholla lisää tulehdusta. Kyseinen yhdiste voi lisätä myös levottomuutta, ahdistusta ja pahoinvointia.

Peräti 40 prosentilla aknea sairastavista ilmenee mahalaukun hapontuotannon ongelmia (hypoklorhydria). Yhden tutkimuksen mukaan jopa 66 prosentilla aknepotilaista oli vuotavan suolen oireyhtymä. Noin puolella aknea sairastavista on myös merkittäviä muutoksia suoliston bakteerikannassa terveisiin verrattuna. Lisäksi esimerkiksi ruusufinniä sairastavilla esiintyy 10 kertaa enemmän ohutsuolen bakteeriliikakasvua (SIBO) terveisiin verrattuna.

Myös keliakiassa esiintyy erilaisia ihon tulehduksia sekä ihomuutoksia, kuten vitiligoa ja alopekiaa (ihon pigmenttipuutoksia). Keliakiasta onkin olemassa myös lähinnä iholla ilmenevä muoto: ihokeliakia (dermatitis herpetiformis). Iho-ongelmia hoidettaessa onkin tärkeää tehdä korjaavia liikkeitä suoliston tasapainon parantamiseksi (ks. yllä vuotavan suolen oireyhtymän korjaaminen).

Vinkki:

Maidon poistaminen kokonaan ruokavaliosta voi yksistään helpottaa aknen esiintymistä merkittävästi.

STRESSI JA SUOLISTO – TAISTELUPARI

Stressillä tarkoitetaan käytännössä joko akuuttia tai pitkittynyttä uhkaa elimistön tasapainolle eli homeostaasille. Altistuminen stressille aiheuttaa muutoksia aivot–suolisto-akselissa (ks. edellä) ja voi pitkittyessään johtaa erilaisten suolisto-ongelmien kehittymiseen. Näitä ovat esimerkiksi tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD), ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) ja muut toiminnalliset suolistosairaudet, ruoka-aineallergiat, vatsahaava ja refluksitauti (GERD).

STRESSIN AIHEUTTAMIA MUUTOKSIA SUOLISTOSSA:

  • Suoliston liikkeiden häiriöt (ripuli ja/tai ummetus)
  • Suolen seinämän ärsytystila (lisääntynyt viskeraalinen tunto)
  • Suolahapon, ruoansulatusentsyymien ja muiden nesteiden erityksen häiriöt
  • Suoliston läpäisevyyden lisääntyminen (vuotava suoli)
  • Suolen seinämän uusiutumiskyvyn aleneminen ja verenvirtauksen heikkeneminen
  • Negatiiviset vaikutukset suoliston mikrobiomiin

Suolisto ja immuunijärjestelmä ovat erityisen alttiita erilaisille stressoreille (fyysisille, psyykkisille ja henkisille). Viimeisinä vuosina erityisesti psykososiaaliset ja ympäristön aiheuttamat stressorit (esimerkiksi melu ja home, ylistimulaatio työpaikalla ym.) on tiedostettu yhtenä suolisto-ongelmien aiheuttajista.

HPA-AKSELI JA SUOLISTO

Hypotalamus-aivolisäke-lisämunuainen (engl. hypothalamus-pituitary-adrenal / HPA) on elimistön fysiologinen stressiketju. Hypotalamus erittää kortikotropiinia vapauttavia peptidejä (CRF) kun elimistössä käynnistyy stressireaktio. Vastaavasti aivolisäke erittää adrenokortikotropiinista hormonia (ACTH), mikä taas stimuloi lisämunuaisia erittämään varsinaista stressihormonia eli kortisolia.

Hypotalamuksesta eritetty CRF vaikuttaa suoraan myös suolistossa lisäten siellä tulehdustilaa, suoliston läpäisevyyttä sekä herkkyyttä suoliston liikkeille (kipu). CRF vaikuttaa myös suoliston bakteerikantaan epäsuotuisasti. Vastaavasti taas hyvin toimiva bakteerikanta voi lievittää stressireaktiota vaikuttamalla suoraan limakalvosoluihin (enteerinen hermosto) ja sitä kautta keskushermostoon (myös aivoihin ja hypotalamukseen). Hyvin toimiva bakteerikanta myös alentaa tulehdustilaa ja rauhoittaa suoliston hermopäätteitä (vähentää kipua).

TOIMIVIA STRESSINHALLINTAMENETELMIÄ:

  • Meditaatio (erilaiset lähestymistavat mahdollisia; esimerkiksi mindfulness)
  • Rentoutumisterapia (keskeisessä asemassa hengitysharjoitukset)
  • Akupunktio
  • Kognitiivinen käyttäytymisterapia
  • Dynaaminen psykoterapia
  • Yleiset stressinhallintakeinot
  • Luontoyhteys ja luonnossa liikkuminen

» Lataa viikon artikkeli PDF-muodossa tästä