Toisen viikon aiheena on ummetuksen ja ripulin tavanomaiset syyt sekä näiden tehokas hoito. Aiheesta lisää oheisessa artikkelissa.

Lue artikkeli
Ummetus hallintaan sopivalla ravinnolla

Ummetus on yksi tavanomaisista vatsavaivoista ripulin ja turvotuksen ohella. Syitä voi olla monia, mutta tässä on käyty läpi näistä tärkeimmät ja erityisesti näiden tehokas hoito. Optimaalisesti toimiessaan suoli saattaa tyhjentyä jokaisen suuremman aterian jälkeen. Tätä kutsutaan gastrokooliseksi refleksiksi, jossa mahalaukun venytys aiheuttaa paksusuolen liikkeiden tehostumisen. Varsin looginen reaktio: kun laitetaan elimistöön ruokaa sisään, tulee jätteitä toisesta päästä ulos. Monilla tämä refleksi ei kuitenkaan toimi optimaalisesti.

Oppikirjat määrittävät ummetuksen tilaksi, jossa suoli tyhjenee harvemmin kuin kolme kertaa viikossa. Normaalisti suolen tulisi kuitenkin tyhjentyä päivittäin, jotta elimistön kuona-aineiden poisto toimii tehokkaasti.

UMMETUKSEN TYYPILLISIMMÄT SYYT:

  • Liian vähäinen kuidun saanti ruoasta
  • Liian vähäinen juominen (nesteiden saanti)
  • Liian vähäinen liikunta
  • Suoliston bakteerikannan epätasapaino
  • Suoliston parasiitit
  • Monet lääkeaineet aiheuttavat ummetusta (opiaattipohjaiset kipulääkkeet, lukuisat psyykenlääkkeet, rautavalmisteet, nesteenpoistolääkkeet)
  • Hormoniepätasapainotila (erityisesti kilpirauhasen vajaatoiminta)
  • Krooninen stressitila (voi aiheuttaa toisaalta myös ripulia)

JOS UMMETUS VAIVAA SINUA SÄÄNNÖLLISESTI, TARKISTA SEURAAVAT TEKIJÄT ELÄMÄNTAVOISSASI:

  • Juotko tarpeeksi vettä/muita nesteitä? (suositus on 40 ml painokiloa kohden sisältäen ravinnon veden; esimerkiksi 70-kiloiselle henkilölle 2,8 litraa päivässä)
  • Kokeile heti heräämisen jälkeen juoda lasi (3–4 dl) vettä, jossa on 1 tl laadukasta suolaa sekä puristettua sitruunamehua -> tämä lisää suolen tyhjentymistä merkittävästi
  • Kevyt aamujumppa voi parantaa suoliston tyhjenemistä (esim. 5–10 minuuttia heräämisen jälkeen); myös monet joogassa esiintyvät kiertoliikkeet parantavat suolen toimintaa
  • Kokeile lisätä kuidun saantia erityisesti aamulla ja illalla (hyvät kuituvalmisteet käsitellään viikolla 5); huom. älä käytä viljatuotteita!
  • Optimoi ulostamisasento (kyykkyasennossa suoli tyhjenee helpoiten); tähän sopiva apuväline on Squatty Potty tai kakkajakkara, myös pari ämpäriä ajavat saman asian
  • Liotetut luumut ja viikunat saattavat lisätä suolen tyhjenemistä
  • Säännölliset stressinhallintaharjoitukset (esimerkiksi syvähengitykset) rentouttavat sympaattista hermostoa ja voivat auttaa ummetuksessa
  • Säännöllinen meditaatio auttaa kroonisessa ummetuksessa
  • Magnesium-lisän käyttö lisää suoliston liikkeitä ja ulosteen vesimäärää (esimerkiksi Natural Calm magnesium-jauhe)
  • Selvitä kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus lääkärin kanssa (laboratoriokokeet ja oireiden arviointi)

Apteekin ulostuslääkkeet eivät hoida ummetuksen syytä, vaan lähinnä helpottavat oireita. Siksi ensisijaisen tärkeää on pyrkiä selvittämään ummetuksen syy. Tässä funktionaalinen lääkäri voi olla hyvä apu tai asiaan erityisesti perehtynyt avarakatseinen gastroenterologi. Mikäli ummetus on kroonista, suosittelen joka tapauksessa lääkärin konsultaatiota.

Löysän vatsan ja ripulin tehokas hoito

Ripuli tai löysä vatsa on varsin tyypillinen ilmiö ennen jännittävää tilaisuutta kuten koetta, luentoa tai esiintymistä. Akuutin ja silloin tällöin esiintyvän ripulin hoitoon riittää yleensä syyn tiedostaminen ja rentoutumisharjoitukset. Pitkittyessään ripuli voi kuitenkin kertoa suoliston ja elimistön epätasapainotiloista, joita on alla esitelty tarkemmin.

Oppikirjamääritys pitkittyneelle ripulille on yli kolme ulostekertaa päivässä yli kolmen viikon ajan ulosteen ollessa vesimäistä tai löysää.

RUOKAVALIOSTA AIHEUTUVAT MAHDOLLISET SYYT:

  • Laktoosi-intoleranssi (tai maitoproteiinien sietämättömyys)
  • Gluteeni-intoleranssi tai herkkä reagoiminen viljatuotteiden eri aineosille (kts. antiravinteet viikolla 1)
  • Suolen nestettä lisäävät makeutusaineet (kuten esimerkiksi ksylitoli, sorbitoli, erytritoli, maltitoli ym.)
  • FODMAP-hiilihydraatit (kts. tarkemmin viikolla 3)
  • Ruoka-aineyliherkkyydet ja/tai -allergiat
  • Liiallinen magnesiumin käyttö

MUITA KROONISEN RIPULIN AIHEUTTAJIA:

  • Antibiootit sekä monet reseptilääkkeet (antibiootit tuhoavat myös hyödyllistä bakteerikantaa ja voi aiheuttaa ripulia sen vuoksi)
  • Krooninen stressi ja jännittäminen; ylitreenaaminen (urheilu)
  • Suolistoinfektiot (erityisesti ns. turistiripuli); bakteerit, virukset ja parasiitit
  • Keliakia ja tulehdukselliset suolistosairaudet (Crohnin tauti ja colitis ulcerosa)
  • Sapen toiminnan häiriöt
  • Kahvi ja alkoholi
  • Erilaiset toksiinit (kuten arsenikki ja hyönteismyrkyt)

JOS KÄRSIT PITKÄAIKAISESTA RIPULISTA, TARKISTA SEURAAVAT TEKIJÄT ELÄMÄNTAVOISSASI:

  • Kokeile viljatonta, maidotonta ja palkokasvitonta ruokavaliota
  • Tarkista liukenemattomien ja liukoisten kuitujen saanti ruokavaliossasi (kuiduista lisää viikolla 5)
  • Lisää fermentoitujen ruoka-aineiden käyttöä (hapankaali, kefiiri, kombucha-juoma; pitkään hapatetut

maitotuotteet, mikäli siedät näitä)

  • Poista kaikki makeutusaineet ja ylimääräiset sokerit ruokavaliosta
  • Vähennä kahvin ja alkoholin käyttöä (korvaa esim. teellä)
  • Liiallinen urheilu voi myös aiheuttaa ripulia (krooninen stressi suolistossa) -> vähennä liikuntaa
  • Ota käyttöön Saccharomyces boulardii -hiivaprobiootti (esim. Precosa)
  • Perinteiset probiootit (lactobacillus ja bifidobacterium -kantoja sisältävät) ovat myös usein tehokkaita

(näistä lisää viikolla 5)

  • Aloita päivittäinen rentoutuminen ja hengitysharjoitukset
  • Bentoniittisavi ja aktiivihiili voivat parantaa toksiinien poistoa suolistosta ja helpottaa oireita
  • Jos näistä ei ole apua, suosittelen tutkituttamaan laajan suoliston toiminnan analyysin (esim. CDSA2.0 tai GI Effects Comprehensive Profile) ja ruoka-aineyliherkkyystestin (lisää viikolla 7)

Apteekkien ripulilääkkeet yleensä helpottavat oireita, mutta voivat aiheuttaa ummetusta (esim. imodium). Ripulin syyn hoitaminen on tässäkin avainasemassa. Mikäli ulosteessa on verta, laihdut jatkuvasti, sinulla on vaihtelevaa kuumeilua tai tunnet itsesi yleisesti hyvin sairaaksi, ole yhteydessä lääkäriin.

 

» Lataa viikon artikkeli PDF-muodossa tästä