Ensimmäisen viikon aiheena ovat tyypillisimmät suolistoa ärsyttävät ruoka-aineet ja niiden minimoiminen. Aiheesta lisää oheisessa artikkelissa.

Lue artikkeli
Poista tai minimoi antiravinteet ruokavaliostasi

Antiravinteet ovat joko luonnollisia tai synteettisiä yhdisteitä, jotka estävät ravinteiden imeytymistä tai voivat aiheuttaa terveydellisiä ongelmia.

Antiravinteita esiintyy usein kasvien juurissa, kasvien siemenissä, pähkinöissä, palkokasveissa ja koisokasveissa. Kaikilla kasveilla on oma puolustusjärjestelmänsä, ja antiravinteiden tehtävänä on suojata kasvia muun muassa bakteereilta, homeilta, hyönteisiltä ja tuholaiseläimiltä. Onkin loogista, että kasvien kehittämät suojakeinot voivat aiheuttaa ongelmia myös suolistossa.

LEKTIINIT:

Lektiinejä sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa palkokasvit (pavut, herneet, linssit, soijapavut, maapähkinät), viljakasvit sekä pienemmässä määrin peruna, pähkinät ja siemenet.

  • Viljakasvien ja palkokasvien poistaminen ruokavaliosta joko tilapäisesti tai pysyvästi voi auttaa monia

suolisto-ongelmista kärsiviä henkilöitä.

FYTAATIT:

Fytiinihappoa (fytaattia) on vilja- ja hernekasvien siemenissä, palkokasveissa ja pähkinöissä. Fytiinihappo voi heikentää kivennäisaineiden imeytymistä.

  • Fytaattien määrää esimerkiksi pähkinöissä voit vähentää merkittävästi näitä liottamalla.
  • Sopiva määrä pähkinöitä tai siemeniä on kourallinen päivässä.
  • Mikäli suolistosi on hyvin herkkä, jätä hetkeksi pähkinät ja siemenet pois ruokavaliostasi ja kokeile myöhemmin uudestaan.

SAPONIINIT:

Kasvikunnassa saponiineja esiintyy soijapavuissa, pavuissa, herneissä sekä myös muun muassa kvinoassa, kaurassa, parsassa, lakritsijuuressa, auringonkukassa ja ginsengissä.

  • Soijapavut ja maapähkinät aiheuttavat monille henkilöille suolistovaivoja (mm. turvotusta ja ilmavaivoja).
  • Soijapavut ovat nykyään myös varsin suurelta osin geneettisesti manipuloituja (GMO).

GLYKOALKALOIDIT:

Koisokasvit yleisesti sisältävät vaihtelevia määriä glykoalkaloideja. Tyyppiesimerkki on perunoissa oleva solaniini, joka on raakana suurina annoksina nautittuna myrkyllinen. Raaoissa vihreissä tomaateissa on myös runsaasti glykoalkaloideja (tomatiini).

  • Jos syöt perunoita suosi suurikokoisia – kuori nämä ja kypsennä huolellisesti.
  • Kylmien (kypsennettyjen) perunoiden syönti voi parantaa suoliston bakteerikannan tasapainoa (resistentti tärkkelys).

PROLAMIINIT:

Prolamiineihin kuuluvat muun muassa gliadiini (vehnän gluteeniproteiinin osa), hordeiini (ohra), sekaliini (ruis), aveniini (kaura) ja zeiini (maissi). Prolamiinit aiheuttavat vaurioita suolistossa erityisesti keliakiaa sairastavilla henkilöillä, mutta voivat joissakin tapauksissa vaurioittaa myös terveiden ihmisten suolistoa.

  • Vältä viljakasveja runsaan prolamiinimäärän vuoksi.

ENTSYYMINESTÄJÄT:

Entsyyminestäjät ovat joissakin kasveissa luonnollisesti esiintyviä molekyylejä, jotka estävät eri ruuan- sulatusentsyymien toimintaa. Näitä on esimerkiksi runsaasti soija- ja kidneypavuissa. Kypsentäminen vähentää näiden määrää selvästi.

  • Vältä soijapapuja ja muita kovakuorisia papuja.

YHTEENVETO:

  • Karsi ruokavaliostasi kahden kuukauden ajaksi pois kaikki viljatuotteet (myös gluteenittomat) ja palkokasvit (soijapavut, linssit, pavut, herneet, maapähkinät)
  • Liota pähkinät ennen käyttöä; käytä vain kourallinen päivässä
Maito – monien suomalaisten vatsaongelmien aiheuttaja

LOPETA MAIDON JUONTI

Kaupassa myytävä maito (homogenoitu ja pastöroitu) on yhä useamman suomalaisen suolistovaivojen taustalla. Monet saavat maidosta muun muassa mahan turvotusta, ilmavaivoja, ripulia, vatsakipuja sekä iho-oireita. Myös lisääntynyt liman tuotanto hengitysteissä ja alttius poskinontelotulehdusten saamiselle on tavanomaista. Runsas maidon käyttö lisää elimistön hiljaista tulehdusta ja hapetusstressiä. Tämä tarkoittaa sitä, että elimistö sairastuu helpommin erilaisiin sairauksiin.

Maitotuotteet eroavat ominaisuuksiensa osalta lehmän karjarodun suhteen. Yleisesti puhutaankin A1- ja A2-maidosta. Nimi tulee eri lehmärotujen maitoproteiinien eroavuuksista. Alkuperäiskarjan eli A2-maitoa tuottavien lehmien maitotuotteet aiheuttavat huomattavasti vähemmän terveydellisiä ongelmia. Sen sijaan A1-maidon proteiinit on yhdistetty muun muassa sydänsairauksiin ja suolistotulehduksiin. Suomessa myytävästä maidosta suurin osa on A1-maitoa.

Yleisesti ajatellaan, että maito on hyvä kalsiumin lähde. Runsaan maidon juonnin sekä erityisesti kalsiumlisien käytön suhteen tulisi kuitenkin noudattaa varovaisuutta, sillä näiden käyttö on viimeaikaisten tutkimusten perusteella yhdistetty sepelvaltimotaudin kehittymiseen sekä merkittävään sydänkohtausriskin lisääntymiseen. Korkea kalsiumin saanti aiheuttaa muun muassa magnesiumin puutosta.

  • Jos kärsit vatsavaivoista poista aluksi maitotuotteet ruokavaliosta kokonaan.
  • Kuukauden kuluttua voit kokeilla vuohen- ja lampaanmaitotuotteita.
  • Jos nämä eivät aiheuta oireita, voit kokeilla seuraavaksi hapatettuja maitotuotteita.
  • Mikäli ehdottomasti haluat juoda maitoa, suosi pientilojen raakamaitoa (ei homogenoitu eikä pastöroitu).
  • Hyviä ei-maitopohjaisia kalsiumin lähteitä ovat muun muassa kalakeitto ja -liemi, luuliemi, tummanvihreät kasvikset ja yrtit, merenelävät, merilevä ja ruusunmarja
  • Jos olet huolissasi kalsiumin saannistasi, suosittelen mittauttamaan kalsium-tasot verestä (tarvittaessa hyvä kalsium-lisä on Thorne Research Calcium Citramate)

Ihminen ei välttämättä tarvitse ruokavalioonsa maitotuotteita, mutta näitä sietäville esimerkiksi ruoholla ruokitun lehmän voi voi olla hyvä lisä ravitsemuksellisesti.

MUISTA MYÖS TÄMÄ:

Ruoholla ruokittujen lehmien maito sisältää merkittävästi enemmän omega-3-rasvahappoja kuin viljalla ruokittujen. Lisäksi ruohon määrä lehmien ravinnossa on suoraan verrannollinen voin ravintoarvoihin. Myös luomulaatuiset maitotuotteet sisältävät enemmän omega-3-rasvahappoja ja CLA:ta kuin tavanomaiset maitotuotteet.

Nykyaikainen vilja voi tehdä sinut sairaaksi

Viljoilla on vahvasti korostunut asema Suomessa. Suomalaiset syövät keskimäärin 80 kiloa viljoja vuodessa. Tästä 46 kiloa on vehnää. Syödyistä viljoista 70 % on raffinoitua eli pitkälle jalostettua. Raffinointi heikentää merkittävästi viljojen ravintoarvoja (B-vitamiinit, sinkki, magnesium, kasviestrogeenit ja seleeni poistuvat kuoriosan mukana). Raffinointi saattaa myös lisätä ihmisten oireilua viljoille.

GLUTEENIYLIHERKKYYS – NYKYAJAN TRENDISAIRAUSKO?

Gluteeni on kookas proteiinimolekyyli, joka koostuu lukuisista peptideistä. Näistä ainakin viidenkymmenen on havaittu vaurioittavan suoliston epiteelisoluja, häiritsevän immuunitoimintaa sekä aiheuttavan vuotavan suolen oireyhtymää (tästä lisää viikolla 6).

Gluteeniyliherkkyys on ihmisillä monin verroin yleisempää kuin keliakia.

Keliakian tutkiminen laboratoriokokein ei poista mahdollisuutta gluteeniyliherkkyydelle, sillä gluteeni- yliherkkyyttä ei pystytä tällä hetkellä täysin luotettavasti tutkimaan laboratoriokokein. Tähän on kuitenkin kehitetty viimeisen parin vuoden aikana laboratoriokokeita (kuten LBP, FABP2 ja EndoCAb-vasta-aineet), jotka tulevat jatkossa mahdollistamaan myös gluteeniyliherkkyyden toteamisen verikokeiden avulla. Moni viljatonta ruokavaliota kokeillut ihminen on raportoinut hyötyjä omaan terveyteensä liittyen.

Tyypillisesti viljatonta ruokavaliota kokeillaan ärtyneen suolen oireyhtymässä, keliakiassa ja muissa autoimmuunisairauksissa sekä joissakin psykiatrisissa sairauksissa. Suolisto-oireisiin suuri osa ihmisistä pitää syyllisenä gluteenia. Gluteenin lisäksi syynä voivat useasti olla myös viljojen sisältämät FODMAP-hiilihydraatit ja muut viljojen proteiinit (ks. antiravinteet). FODMAP-hiilihydraatit käydään läpi viikolla 3 yhdessä ärtyvän suolen oireyhtymän (IBS) hoidon kanssa.

MUISTA MYÖS TÄMÄ:

Glyfosaattia sisältävät torjunta-aineet (esimerkiksi Roundup) voivat altistaa keliakialle ja aiheuttaa suolisto-ongelmia. Glyfosaattia käytetään torjunta-aineena erityisesti viljakasveissa, geneettisesti muunnelluissa soijapavuissa ja maississa.

 

» Lataa viikon artikkeli PDF-muodossa tästä

» Lataa esimerkki ostoslista tästä