“Optimaalinen ravitsemus estää 95 % sairauksista.” – Linus Paulig

Terveystuotekaupat ja niiden tarjonta on Suomessa Eurooppalaisittain katsottuna ehdotonta kärkiluokkaa. Valikoima voi hämmentää asiaan perehtymätöntä, joten laadimme oppaan ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan johdolla. Katso Jaakon suositukset oheisesta artikkelista.

Lue artikkeli

Shoppailu terveystuotekaupassa

Muistan vajaa 10 vuotta sitten kun aloin ensimmäistä kertaa vierailla säännöllisemmin Tampereella paikallisessa terveystuotekaupassa. Sympaattisen liikkeen nimi oli Runsaudensarvi ja paikan atmosfääri henkeili kohtalaisen suurta kontrastia silloiseen suorituskykykeskeiseen sportti-imagooni. Mieleeni nousee elävästi eräs kerta, kun vierailimme muutaman ammattinyrkkeilijän kanssa kyseisessä liikkeessä ja seuraavana päivänä myyjä kertoi epätavallisen asiakasprofiilimme johdosta olleensa totaalisen vakuuttunut, että kyseessä oli jonkinlainen piilokameraohjelma.

Ajat ovat muuttuneet. Soijanakkien tuoksuisista ja tunkkaisista putiikeista on kasvanut nopeasti laajenevia, suuremman yleisön suosimia terveysmarketteja. Valikoima lisääntyy ja uudistuu verraten vilkkaasti ja tykkään itse käydä vilkuilemassa kiinnostavia uutuuksia säännöllisesti varsinkin Ruohonjuuri-myymälöiden hyllyistä. Alla muutamia kauppalistamaisia poimintoja ja nostoja terveystuotekaupoissa shoppailuun.

Tuoretuotteet

Tuoreet maustekasvit: Huikein hyökkäysketju; inkivääri, kurkuma ja valkosipuli – näiden runsaampi käyttö on hinta-laatusuhteeltaan yksi helpoimmista tavoista avustaa mm. tulehdustilojen rauhoittamista elimistössä. Kurkuma ja inkivääri uppoavat mehustamisen ja keitoissa / muhennoksissa käyttämisen lisäksi kivasti myös mm. teen muodossa.

– Kasvikset ja hedelmät: Terveystuotekaupoista löytyy usein suhteessa hyvä valikoima syöntikypsiä avokadoja, joskin vastaavien saatavuus on lisääntynyt mukavasti myös pienemmissä marketeissa (kiitos mm. Satokausikalenterin kasvanvalistustyön). Vahvuutena myös se, että myyjiltä voi pyytää harvinaisempiakin vihanneksia, joiden tilaaminen onnistuu usein luomutukun kautta kätevästi. Lisukkeista elinvoimaiset Silmusalaatit vakiotuotteista erityismaininnan arvoisia.

Öljyt

Udo’s DHA: Yksittäisenä kasviöljysekoituksena ykkösketjun peluri. Sisältää poikkeuksellisesti myös pitkäketjuisia omega 3 -sarjan rasvahappoja (leväperäisistä kasvikunnan lähteistä – tärkeä lisä etenkin vegaaneille). Hörppy päivässä sellaisenaan tai salaatinkastikkeena mainio, mutta ei missään nimessä paistamiseen. Samanhenkiselle Frantsilan Optimi-Omega -öljysekoitukselle myös vahva suositus.

– Kotimainen hamppuöljy: Hyvä GLA:n lähde (esim. atooppinen tai kuiva iho) + omegat valmiiksi kivassa suhteessa. Eettisestä näkökulmasta todettakoon myös, että kotimaisen hampunviljelyn (Finola) lisääntyminen tekisi ekosysteemin terveyden näkökulmasta hyvää (raivaten tietä maaperän kunnon pitkäaikaisempien vaikutusten miettimiselle ja älykkäämmälle vuoroviljelylle yms.)

– Neitsytoliiviöljy: Hyllyyn päätyneet tuotteet ovat lähtökohtaisesti laadukkaammalla pohjalla kuin tavallisissa marketeissa (jossa joukkoon mahtuu myös paljon samoilla tuotenimikkeillä myytäviä kehnoja öljyjä).

– Vehnänalkioöljy: Kelpo E-vitamiinin lähde, jonka kuurittaminen jeesii monella limakalvojen ja ihon kuntoa varsinkin talvisaikaan.

– Neitsytkookosöljy: ”Keittiöön, kylpyhuoneeseen, makuuhuoneeseen”. Suosituimmat brändit tuovat lähtökohtaisesti laadultaan vakaata ja hyvää tavaraa. Jos kookoksen-kookoksen mausta tykkää niin Sri Lankasta tai Thaimaasta peräisin olevissa öljyissä on usein hieman enemmän kookoksen aromia.

– MCT-öljy ja kapryylihappo: Kookospohjaisissa MCT-öljyissä on laadullisesti vähän eroja. Kapryylihappo on vielä hieman tiivistetympi versio samasta ideasta. Nämä eivät sisällä sinällään mitään välttämättömiä rasvahappoja, mutta rasvakahvin joukkoon, ketoosin tukemiseen nämä rasvat ovat käteviä lisiä. Käytön aloittamisen ja määrien suhteen kannattaa olla kohtuu skarppina: moni tuntuu lurauttavan silmämääräisellä mittarillaan kohtuu ison määrän öljyjä etenkin juominen joukkoon, mikä saa suolistossa usein aikaan jopa liiankin vilkasta liikettä. Hyvä annostus on 1 rkl.

– Ghee: Paistamiseen ja yleiseen ruoan valmistamiseen (muhennokset, leivonta, keitot, rasvakahvi jne.) Mainio matkustajan tukipilari etenkin kesällä, koska rasva säilyy verraten hyvin myös huoneenlämmössä. Tällä hetkellä kaikki markkinoilla olevat brändit myyvät pitkälti samaa Hollannista peräisin olevaa tavaraa.

– Omenaviinietikka (pastoroimaton): Keskeinen raaka-aine nostamaan makuja pintaan lukuisissa eri ruoissa (pH:n säätely vaikuttaa myös usein eri yhdisteiden imeytyvyyteen eli bioaktiivisuuteen positiivisesti). Veteen sekoitettuna hunajan kera simppeli ja monella toimiva iltajuoma nopeuttamaan unen tuloa ja parantamaan aamun paastoverensokeriarvoja. Syksyllä takapihan usein ylijäämäisestä omenasadosta voi muuten helposti valmistaa myös kotikeittiössä pienellä vaivalla vuoden omenaviinietikat.

Juomat

– Kombucha (kombutsa, volgansieni, teesieni): Kotimaisen Kellaripanimon menolle ja mauille hatunnosto. Maku vähemmän käynyt verrattuna suurimpaan osaan ulkomaista valikoimaa. Tykkään yleensä pitää yksittäiset käyttömäärät kohtalaisen matalina (< 2 dl) ja miksata kombutsan joukkoon esim. hieman tyrnimehua (1/2 dl) ja maun mukaan hiilihapollista lähdevettä (näistä aineksista saa esim. mitä mainioimman ”sprizer” -henkinen saunajuoman). Kellaripanimon Classic -versio sisältää usein pienen ”kombutsavauvan”, jota voi käyttää juurena suurempien määrien omatoimiseen valmistamiseen kotona.

– Kookosvesi: Trendikäs elektrolyyttipitoinen janojuoma, jossa eri brändien välillä fokus enemmän makumieltymyksissä – toki kannattaa tsekata, ettei tuote ole valmistettu tiivisteistä / ettei siihen ole lisätty sokeria. Eri brändien väliset makutestit kannattaa suorittaa maustamattomilla versioilla – eri makuvarianteilla terästetyt versiot ovat välillä valmistajan tapa ”piilottaa” luonnostaan vähemmän raikasta ja laatua kuvaavaa makua.

– Koivunmahla: Kotimainen ”kookosvesi”. Maun suhteen mieto ja lempeä juoma, joka sisältää pienen määrän mineraaleja ja sokeriyhdisteitä. Kansallisylpeys, jonka joukkoon voi sekoittaa hieman probiootteja ja antaa muhia huoneenlämmössä yön yli >> probioottien määrä lisääntyy ja juoma sopii hyvin esim. aamun ensimmäiseksi suolistoa helliväksi drinkiksi. Keväällä mahlaa itse juoksuttaville vinkkinä: laita pätkä mustaherukan oksaa mahlapulloon ja anna muhia 24 h korkillisessa puollossa (tähän tapaan). Tämä on yksi huikeimmista tavoista valmistaa uniikkeja probioottisia juomia takapihan helposti tunnistettavista antimista.

– Punajuurimehu: Mainio metyyliryhmien lähde (TMG / betaiini) ja tukee tätä kautta mm. maksaa ja hormonitoimintaa. Lisäksi helppo vipuvarsi typpioksidin tuotantoon (”pumppi”) – kokeilun arvoinen juttu esim. ennen intensiivisempiä treenejä.

– Boris-juoma, hapatetut vihannesmehut, hapankaali, kefiirit: Käytännöllisiä ja helposti nautittavia hyvien bakteereiden lähteitä. Määrän sijaan säännöllisyys. Esimerkiksi pari desiä Boris-juomaa ensimmäisenä aamulla tai viimeisenä illalla.

– Havupuujuoma: Karin havupuujuoma tai Puhdistamon vahva havupuujuoma; Helppokäyttöisiä metsien tehoaineiden lähteitä, tulehduksen rauhoittamiseen ja immuunijärjestelmän tasapainottamiseen.

Jauheet

– Marjajauheet: Raitaniemen marjatila ja Biokia suosikkeina kotimaisten valmistajien joukosta. Suosi kokonaisista marjoista tehtyjä jauheita. Osa (yleensä halvemmista) marjajauheista sisältää vain mehustamisesta jäljelle jäävän kuituosan. Marjajauheita yhdistelemällä saa kätevästi laaja-alaisen fytoravinnekirjon ja myös suoliston bakteerikantoja tukevia prebiootteja. Nyrkkisääntönä voisi todeta, että tehoaineiden puolesta 1 tl marjajauheita vastaa n. desiä tuoreita marjoja.

– Maustekasvit: Kurkuma, chilit, aitokaneli (Ceylon), vanilja, pippurit, curryjauhe yms. Maustekasvien käyttömäärien kasvattaminen tekee lähtökohtaisesti hyvää ruoansulatukselle, vähentää monia paistamisessa muodostuvien haitta-aineiden vaikutuksia sekä tietenkin tuo ruokaan monipuolisempaa makuprofiilia. Hinta-laatusuhteeltaan maustekasvit ova parhaita mahdollisia lisiä käytännössä kenen tahansa ruokavalioon. Terveystuotekaupoissa on saatavilla laaja kirjo erilaisia laadukkaita luomumausteita – hanki vaikka kerralla isompi spektri eri makuja ja aloita kokeilut tuttujen ruokien kohdalla.

– Sieniuutejauheet: Käytännöllisiä välineitä immunijärjestelmän kokonaisvaltaiseen tukemiseen. Esim. Four Sigmaticin annospussit kulkevat näppärästi repussa tai käsilaukussa mukana ja vässähtäneen Liptonin teepussin sijaan kuumaan veteen voi ”missä vaan” sekoittaa vastaavia tehokkaampia rohdoksia.

– Proteiinijauheet: Hera (Puhdistamo, Foodin), kasvipuolen protskuista hamppu tai monipuolisemman aminohappojakauman näkökulmasta riisi + herne (esim. 50:50 -suhteella). Lisäproteiinin lähteinä esim. smoothiejuomien ja puurojen joukossa.

– Superruoat: Makean veden levät (spirulina, klorella, AFA): Yleensä puristeina helpoimpia käyttää. Jauheina sekoittuvat paremmin smoothiejuomien kuin veden tai mehun joukkoon (paakkuuntuvat usein helposti). Käteviä tapoja ottaa aimo annos vihreiden vihannesten tehoaineita tiiviissä paketissa.

  • Maca: Gelatinoitu versio yleisesti lempeämpi vatsalle, kuin raaka maca. Hieman termogeeninen (kehoa lämmittävä) kasvi, joka antaa usein kivasti tarmoa varsinkin talvella.
  • Raakakaakaojauhe: Yleiseen jaksamiseen, afrodisiakkina ja verenkiertoelimistön tukemiseen sekä verenpaineen laskemiseen – Big Tree Farms ja Puhdistamo laadun suhteen hyviä valintoja.
  • ”Superruokien” hyllystä löytyy nykyään monenlaista tähtipölyjauhetta laidasta laitaan –  monet näistä eivät kuitenkaan ole ravinteellisesti ihan yhtä tiivistä tavaraa verrattuna näin lähtökohtaisesti esimerkiksi viherjauheisiin (nokkonen, vehnänoras, ohranoras, pinaattijauhe, moringa yms.) Koostumuksensa puolesta kokeile seuraavia smoothien joukkoon rakenteensa puolesta: lucuma, baobab ja carob.

Muita poimintoja

– Mehiläistuotteet: Mehiläisvahakynttilät (sisäilman laadun kannalta huomattavasti ”tavallisia” kynttilöitä parempi vaihtoehto), perga (maitohappokäynyt mehiläisten siitepöly) – miellyttävän makuinen ”nonparelli”, joka on ravinteelliselta profiililta monipuolisuudessa superruokien kärkikastia. Vähemmän tunnettu ja suhteessa täysin aliarvostettu tuote. Propolis on hyvä antibakteerinen ja -viraalinen kotiapteekin tuki ja klassinen immuniteettia kohentava rohdos. Kätevä väline myös esim. suussa sijaitsevien haavojen parenemisen nopeuttamiseen.

– Makeuttajat: Kotimainen hunaja, palmusokeri (esim. Big Tree Farms – makeuttajaksi matala glykeeminen indeksi. Eettisesti hyvä valinta), ksylitoli (aito koivusokeri – vältä maissista peräisin olevia)

– Lisäravinteet: FutMed (nestemäiset mineraalit), Entsymedican ruoansulatusentsyymit, Nordic Health Sprays (D3-vitamiini, B12-vitamiini, B-kompleksi), Kyolic (vanhimpia ja toimivimpia antiviraalisia ravintolisiä – hyvä kuuriluontoinen immuniteetin buusteri esim. ennen ulkomaan matkoja)

– Kotimaiset hampunsiemenet: Näitä voi hyödyntää ruokakäytön (sellaisenaan tai idätettynä) lisäksi myös viljelyyn – Finolan pienet lehdet ovat nopeakasvuista ja ravinnetiheää salaattiainesta. Nokkosensiemenet mainittakoon takapihan superruokien yhtenä vähiten hyödynnettynä supersankarina.

– Merilevät (nori, kelp, dulce): Kivennäis- ja hivenainepommeja, joista jodin lisäksi mainio määrä etenkin hivenaineita. Mineraalit kestävät lähtökohtaisesti hyvin kuumennusta ja nämä sopivat hyvin myös keittioihin, muhennoksiin ja paistoksiin. Avokadon päälle ripoteltu dulce on klassinen makukombo, joka toimii hyvänä esimerkkinä aidosta fast food -ideasta.

– Tee: Erityisesti Matcha, jos et ole vielä tutustunut vihreän teen tiivistettyyn muotoon niin ehdottomasti kokeilun arvoinen juttu. Tehoaineiden pitoisuudet ihan eri luokkaa kuin pienissä pussiteeratkaisuissa. Yleisen tulehduksen rauhoittamiseen ja monelle erinomainen apu etenkin ihovaivoihin.

Snacks

– Kokonaiset kaakaopavut: Esim. Puhdistamo – halutessaan dipattuna hunajaan. Simppeli ja toimiva naposteltukombo myös matkustaessa. Kitkeryys ja ravinteiden määrä pitää mukavasti näläntunnetta loitolla ja tasapainottaa verensokeria.

– Suklaat ja karkit: Omat suosikit maun, eettisyyden ja laadun suhteen ovat Foodin, Goodio, LoveChock ja näiden raakasuklaakuorrutetut marjat, inkivääripalat ja pähkinät.

– Lehtikaalisipsit – pikkusuolaisten aatelinen. Jos korkea hintapiste kirpaisee, niin syksyllä kotikeittiön sipsitehdas aktiivisesti tulille: 120 astetta uunissa mausteiden kanssa kunnes lehtikaalit ovat kuivuneet rapeiksi. Lehtikaali on kasvukaudellaan halpa raaka-aine, joka on myös yksi helpoimmista viljeltävistä kasveista. Ensimmäisten pakkasten jälkeen kerätyissä kasveissa rapea rakenne vain paranee. Nokkosta voi hyödyntää samaan tapaan.

– Kuivattujen marjojen ja hedelmien valikoimasta vähemmän tunnetuista mainittakoon mustat mulperit (silkkiäispuun marjat). Suurin osa ihmisistä tykkää koostumuksesta, mausta ja marjojen ravinteellinen profiili on hyvällä tasolla aina makroravinteista lähtien (esim. marjaksi korkea proteiinipitoisuus).

Lopuksi

Terveystuotekauppojen myyjille kannattaa aktiivisesti kertoa omista toiveistaan – valikoima elää ja täydentyy huomattavasti marketteja ketterämmin juuri asiakkaiden oman aktiivisuuden kautta.

Mitkä ovat omia suosikkituotteitasi ja miksi? Kommentoi alle.