Suomalaiset juovat määrällisesti eniten kahvia maailmassa. Tämä tarkoittaa noin kymmentä kiloa henkeä kohti vuodessa.

Harva suomalainen on kuitenkin aidosti kiinnostunut kahvin laadusta. Kahvi on öljyn jälkeen maailman vaihdetuin raaka-aine. Sen vuoksi kahvin viljelyssä käytetään suuria määriä erilaisia rikasteita ja torjunta-aineita tuotannon maksimoimiseksi. Kahvin laatuun ja valmistustapaan kannattaa panostaa jo pelkästään antoisamman makunautinnon vuoksi.

Lue lisää

Laatutietoisesti viljelty ja käsitelty kahvi sisältää vähemmän mahdollisia haitta-aineita, enemmän kahvin hyödyllisiä tehoaineita ja on eettisesti huomattavasti tehotuotettua kahvia kestävämpi valinta. Laadukas kahvi on maultaan pehmeä, eikä sen aromeita tarvitse peittää sokerilla, maidolla tai kermalla.

Papuja valitessasi, kiinnitä huomiota mm. seuraaviin tekijöihin paketin kyljessä:

  • Yhdeltä tilalta (single origin) – Sekoituksissa usein heikompaa laatua
  • Korkea ilmanala (high altitude) – Vähemmän homemyrkkyjä ja torjunta-ainejäämiä
  • Eettisesti viljelty (fair trade)
  • Maaperä (esim. volcanic) – Enemmän mineraaleja
  • Luomutuotanto (organic) – Vähemmän torjunta-ainejäämiä
  • Vesipesty (water washed) – Vähemmän homemyrkkyjä
  • Kevyt- tai keskipaahtoinen (light to medium roast) – Vähemmän akryyliamidia ja muita karsinogeenisia yhdisteitä
  • Paahtopäivämäärä (roasting date) – Mitä tuoreempi, sitä parempi
  • Kokonainen papu (whole bean) – Jauha itse välttääksesi härskiintyminen ja hapettuminen

Sijainnin suhteen itse olemme suosineet erityisesti keskiamerikkalaista. Mitä omia suosituksia sinulla on? Kerro kommenteissa.

Kuppi kahvia terveenä pitää

Kohtuullinen kahvinjuonti (3–4 kupillista päivässä) sopii useimmilla ihmisillä hyvin osaksi terveellistä, tasapainoista ruokavaliota ja aktiivista elämäntapaa. Kohtuullinen kahvinjuonti voi pidentää elinikää, vähentää riskiä sairastua kakkos-tyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairausiin sekä ehkäistä ennenaikaisia kuolemia näiden osalta. Kahvin terveysvaikutukset selittyvät todennäköisesti sen sisältämien antioksidanttien kuten polyfenolien kautta. Kahvissa onkin todettu olevan yli 1000 erilaista antioksidanttiyhdistettä, jopa enemmän kuin vihreässä teessä ja kaakaossa.

Suuri osa ihmisistä nauttii päivittäin kahvia sen piristävien ja mielialaa kohentavien vaikutusten vuoksi.  Perimästä riippuen kahvi vaikuttaa kuitenkin yksilöllisesti. Esimerkiksi CYP1A2 -niminen geeni vaikuttaa kehon kykyyn poistaa kofeiinia elimistöstä ja VDR-geenillä (D-vitamiinireseptori) on yhteys kofeiinin mahdollisesti negatiivisiin vaikutuksiin luuston terveyttä ajatellen. Esimerkiksi näistä syistä sama määrä kofeiinia voi vaikuttaa eri tavalla eri ihmisissä. Jos olet ns. ”Fast Metabolizer”, sinulla ei yleensä ole erityisiä ongelmia kahvin kanssa.

Vältä homemyrkkyjä ja torjunta-ainejäämiä

Kahvin laatuun vaikuttavista haitta-aineista torjunta-aineet ja mykotoksiinit eli homemyrkyt ovat keskeisimpiä riskitekijöitä. Vesikäsittely vähentä mykotoksiinien määrää merkittävästi ja oikein pestynä vihreiden kahvipapujen okratoksiini-A:n (OTA) määrä vähenee 90 prosenttia. Tämän lisäksi paahtaminen tuhoaa 69–96 % jäljelle jäävästa OTA:sta.

Suomen tullin vuonna 2012 julkaiseman tilaston mukaan 12 % testatuista pikakahveista, paahdetuista kahveista ja kaakaoista sisälsi mykotoksiineja (OTA, aflatoksiinit). Kahvin tuottajat ovat olleet aktiivisesti mukana hankkeissa, joissa viljelijöitä on opastettu hyviin viljelykäytäntöihin, joiden avulla riski homeen muodostumiseen olisi mahdollisimman pieni.

Papujen hankinta

Kotimaisia kahviverkkokauppoja ovat:

Ulkomaisista verkkokaupoista ainakin Arina on jämähtänyt Paradise Roastersin asiakkaaksi.

Jos haluat maailman parasta pikakahvia, niin Sudden Coffee.

Kahvilla terästetyistä sieniuutteista parasta laatua ja makua tarjoaa Four Sigmatic (käytä tilatessa koodia BIOHAKKERI niin saat alennusta).

Älylääkkeitä on myös sekoitettu kahviin. Näitä tarjoaa Kimera Koffee (huom: DMAE on lääkeainelistalla. Jos asut USA:ssa, tilanne toinen).

Sekä laadukkaita papuja että niiden myyjiä voi jahdata myös Coffee Review:n kautta.

Muita vinkkejä kahvin juontiin:

  • Vältä pikakahveja, eri papulajikkeiden sekoituksia ja lähellä merenpintaa (matalassa ilmastossa) kasvanutta kahvia
  • Ajoita kahvin nauttiminen järkevästi päivän askareisiin
  • Hanki kahvi vastikään paahdettuna
  • Jauha kahvipavut itse juuri ennen keittämistä
  • Käytä metallisuodatinta ja vältä kemikaaleilla käsiteltyjä paperisuodattimia. Tarvittassa kostuta paperisuodatin ennen käyttöä, jolloin siitä liukenevat ongelmalliset yhdisteet veteen
  • Hanki kahvia korkeintaan kahden viikon kulutuksen verran kerrallaan
  • Säilö kahvi aina ilmatiiviiseen astiaan valolta suojattuna
  • Mittaa kahvin ja veden välinen suhde vaakaa hyödyntäen
  • Älä yliuuta kahvia liian pitkällä haudutusajalla

Sokerista, maidosta, kermasta ja rasvasta

Monet parantavat kahvin makua sokerilla, maidolla ja kermalla peittääkseen sen kitkerää makua. StarBucks -kahvilaketju on tehnyt tästä jopa tuottoisaa liiketoimintaa.

Huomaa, että laadukasta kahvia ei tarvitse peittää millään sen maun parantamiseksi. Sen voi juoda sellaisenaan. Jos kuitenkin haluat tasoittaa makua, harkitse rasvojen kokeilua maidon ja kerman sijaan. Iskukuumennettu, homogenisoitu ja valomiekoilla huidottu huoneenlämmössä säilyvä kerma ei ole tarkoitettu ihmiselle. Lisäksi maidon kaseiini ja muut proteiinirakenteet kuten laktoosi voivat aiheuttaa allergisia oireita, nenän tukkoisuutta ja muita histamiinireaktioksikin kutsuttuja sivuvaikutuksia.

Vanhaan aikaan kahviin sekoitettiin voita. Ei pelkästään Tiibetin vuoristossa, vaan myös meillä täällä pohjolassa. Kokeile siis esimerkiksi voita, kookosöljyä tai fraktioitua kookosöljyä eli MCT-öljyä. Rasvat nimittäin tasoittavat makua tehokkaasti verrattuna maidon proteiineihin. Jos olet herkkä maidon proteiineille jolloin esimerkiksi voi ei toimi, voit myös kokeilla kirkastettua gheetä.

Jos haluat sekoittaa juomaan proteiinia, suositeltavin vaihtoehto esim. heran sijaan on lisätä lämpöä kestävää kollageenia. Monet ovat kokeneet saaneensa siitä ihon ja nivelten kuntoon hyviä tuloksia.

Rasvan lisäämiselle on muutama muukin syy:

  • Rasvan pilkkominen esim. blenderissä muodostaa lattemaisen vaahdon lisäksi misellejä, joka nopeuttaa rasvojen imeytymistä.
  • Rasvat antavat pitkäksi aikaa energiaa. Yhdessä MCT-öljyn kanssa voit nopeuttaa pääsyä ketoosiin, jos se on tavoitteesi.
  • Rasvat voivat myös hidastaa kofeiinin imeytymistä. Tämä on hyödyllinen tieto niille, joilla kahvi pärisee vähän liiankin tehokkaasti.

Sokerin suhteen vältä valkaistua sokeria ja erilaisia makusiirappeja, ellei diabetes ole suunnitelmissasi. Korkean mineraali- ja triterpeeni-pitoisuuden omaavat tummat puu-kasveista tehdyt siirapit (kataja, vaahtera, kuusenkerkkä, kitul yms.) ovat yleisesti ottaen toimivia makeuttajia kahveihin matalan glykeemisen indeksin ja erinäisten terveyttä edistävien ominaisuuksien ansiosta. Esimerkiksi katajanmarjasiirappi sisältää mineraalien ohella aromaattisena yhdisteenä 4-terpiini-olia, jolla on tulehdusta alentava vaikutus mm. suolistossa. Tutkimusten mukaan se voi myös käynnistää solukuoleman (apoptoosin) syöpäsoluissa.

Vesi, onko sillä väliä?

Kraanavesi on usein kovaa, joka tosin joidenkin kahvihifistelijöiden mielestä on toimiva lähtökohta. Kokeile luonnosta kerättyä lähdevettä tai suodatettua kraanavettä. Mineraalipitoisuutta voi lisätä myös muilla keinoin, esimerkiksi käyttämällä puhtaan veden sijaan kokeile siitä keitettyä teetä. Erityisesti lääkinnällisistä sienistä keitetyt teet toimivat hyvin synergistisesti kahvin kanssa leventäen niiden makua suupieliin asti: pakuri, cordyceps ja lakkakääpä. Tähän on toinenkin syy ja se on sieniuutteiden yleinen emäksisyys. Pakuritee tasapainoittaa mukavasti kahvin happoja, jolloin siitä tulee vatsaystävällisempi. Lisäksi pakurissa on yli 10 kertaa enemmän antioksidantteja, kuin kahvissa.

Veden lämpötila kannattaa pitää kiehumispisteen alapuolella. Eri asiantuntijat suosittelevat 90-95 asteen lämpötiloja.

Kahvinkeittimet

Kotioloissa ja työpaikoilla kannattaa kiinnittää huomiota lämpötilaan, jolla kahvi uutetaan. Liian kuuma uutos tuo kitkeriä makuja, kun taas liian haalea lämpötila jättää monet tärkeät ainesosat kahviin. Paineella voidaan vaikuttaa tähän oleellisesti.

Voit tutustua kahvin keittämiseksi perinteisten laitteiden lisäksi myös esimerkiksi French Press, AeroPress, Chemex tmv. laitteisiin, joilla muutaman kupin keittäminen on usein äärimmäisen helppoa ja kahvista saa paremmin irti pehmeämpiä makuja. Etua tämä tuo erityisesti sen suhteen, että voit helposti vaihtaa paperifiltterin metalliseen. Perusteluna tälle on kahvin lääkinnälliset rasvaliukoiset ominaisuudet, jotka muussa tapauksessa jäisivät paperifiltteriin. Näitä ovat esimerkiksi kahweol ja kafestol. Käytä paperifiltteriä, jos pelkäät korkeita kolesteroliarvoja, sillä niihin tämä menetelmä voi vaikuttaa.

Erityisesti AeroPressillä valmistamisen alkemiasta voi oppia lisää World AeroPress Championshipin reseptiosiosta.

Taika-aineet

Chocamine on suklaasta tehty tiiviste (ekstrakti), jossa on 6x enemmän teobromiinia kuin tavallisessa kaakaojauheessa. Teobromiini on kofeiinin tapainen stimulantti. 0.5-1.0g Chocaminea sisältää suklaalevyn verran teobromiinia, antioksidantteja ja kaakaon muita yhdisteitä. Teobromiini antaa tasaisemman ja pidempikestoisemman stimulaation kahviin verrattuna. Kaakaon beta-fenyylietyyliamiini on kehossa luonnostaan fenyylialaniinin sivutuotteena muodostuva amfetamiinin tapainen yhdiste, joka nostaa palkitsemismekanismeihin liittyviä dopamiinitasoja. Kaakaon anandamiidi puolestaan on endokannabinoidi, joka saa aikaiseksi kaakaon tuottaman hyvänolontunteen ja flow-tilan. Tämä tulee tosin lyhytmuistin kustannuksella, sillä anandamiidi häiritsee lyhytmuistin toimintaa ja voi siten häiritä kykyä siirtää opittuja asioita pitkäkestoiseen muistiin.

Kaneli tasapainoittaa verensokeria sekä lisää beta-fenyylietyyliamiinin imeytymistä MAO-B entsyymin toiminnan estämisen kautta (ainakin teoriassa).

Teaniini vähentää tutkimusten mukaan kahvin ylistimuloivia vaikutuksia ja siten tasapainoittaa juomasekoituksen vaikutuksia antaen pitkäkestoisen keskittymiskyvyn.

Chili lämmittää kehoa erityisesti talvella.

Ja sitten vielä resepti:

Biohakkerin kahvi

  • 16 g laadukkaita kahvipapuja (korkealla vulkaanisessa maaperässä kasvanut keskiamerikkalainen, vesipesty, luomutuotantoa)
  • 250 ml lähes kiehuvaa lähdevettä tai suodatettua kraanavettä (91 °C)
  • 1 rkl niityllä ruokitun lehmän voita (Suomessa esim. biodynaaminen voi tai luomuvoi)
  • 1 rkl MCT-öljyä tai kylmäpuristettua kookosöljyä
  • Lisämausteena veitsenkärjellinen aitoa vaniljaa ja/tai pakuriuutetta

Jauha ensin kahvipavut hienoksi jauheeksi. Keitä suodatettu vesi lähes kiehuvaksi (91 °C) ja esilämmitä tehosekoitin, lasi, termospullo ja muut tarvikkeet kuumalla vedellä. Laita jauhettu kahvi ja mausteet (vanilja, pakuriuute) sopivaan valmistusvälineeseen ja kaada puolet vedestä (100 ml) päälle.

Sekoita noin 10 sekuntia ja kaada loppu vesi päälle (100 ml). Anna hautua 1–4 minuuttia. Tyhjennä teho-sekoitin kuumasta vedestä. Lisää tehosekoittimeen voi, MCT-öljy sekä muut ainesosat. Anna kahvin puristua suodattimen läpi. Lisää kahvi tehosekoittimeen ja pyöräytä täydellä teholla noin 15–20 sekuntia.

Kaada valmis vaahtoava kahvi lasiin tai termospulloon. Nauti hitaasti siemaillen. Juoma antaa tasaisen energianlähteen rasvoista ja parantaa kognitiivisia toimintoja. Kokeile myös teaniinin (200 mg) kanssa.

Cycling kolmen viikon välein

Kofeiini vaikuttaa kehossa piristävästi adenosiinireseptoreiden blokkaamisen kautta. Adenosiini on hormooni, joka linkittyy mm. aamu-unisuuteen. Sitä erittyy yön aikana ja se on vastuussa mm. ”kehon halvaantumisesta” yön aikana. Siksi aamukahvi piristää, sillä se lakaisee ylimääräisen adenosiinin sivuun ja tukkii samalla adenosiinireseptorit, jolloin adenosiini ei pääse vaikuttamaan. Kahvin toleranssin kehittyminen perustuukin tähän mekanismiin. Keho pyrkii kompensoimaan tätä kofeiinin luomaa epätasapainotilaa lisäämällä adenosiinireseptoreiden määrää. Kun kofeiinia ei ole saatavilla, ihminen väsyy helpommin johtuen lisääntyneestä adenosiinireseptoreiden määrästä.

Tilanteen korjaamiseksi suosittelemme viikon tauon pitämistä kahvista kolmen viikon välein. Silloin toleranssia ei ehdi kehittyä ja saat aina vain uudestaan kahvin parhaat ominaisuudet käyttöösi kohtuu investoinnilla ja käyttömäärillä.

Kofeiinin kulutuksen mittaaminen

Kuten arvata saattaa, kofeiinin kulutuksen seurantaan löytyy erilaisia sovelluksia. Tässä joitakin, joilla sekä kahvista että teestä nautittu kofeiini saadaan seurantaan:

Nämä osaavat myös siirtää kofeiinin kulutuksen Applen Health -rajapintaan.

Mitä kokemuksia itselläsi on kahvin juonnista? Jaa ja kommentoi alle. Huomaathan, että voit myös jakaa videoita, kuvia ja ääntä omista kahvihifistelyistäsi.